Мы в телеграм

Последние новости Никополя, Марганца, Покрова. Город Никополь, Марганец, Покров - на NikopolNews. Останні новини Нікополя, Покрова, Марганця. Нікополь, Покров, Марганец - на NikopolNews.

 
   
   
   
   
   
   
    
 
    
  
  
  
  
  
       

Традиція випікання весільного короваю

Дата публикации: 18-10-2019

Народні традиції – унікальне джерело глибинної мудрості та безцінної інформації про систему світосприйняття наших пращурів. Вивчаючи обряди, ритуали, символи, ми отримуємо можливість глибше пізнати та зрозуміти душу українського народу.
Осінь – час збору врожаю та весіль. І сьогодні ми поговоримо про народні традиції, пов’язані з випіканням весільного короваю – одним з основних символів добробуту та благополуччя в Україні.
Коровай містив в собі значний магічний символ, він служив об'єднуючим елементом для всіх дій, з яких складався складний і різноманітний весільний обряд. Треба зауважити, що за українськими весільними традиціями на весілля випікали, крім самого головного короваю, ще багато різних весільних обрядових хлібів. Кожен з цих хлібів використовувався для виконання певних дій у проведенні досить тривалого і багатоетапного обряду весілля. Призначення цих хлібів у ритуалах відбилося в їх характерних назвах: батько, пара, лежень, гілочка, ріжки, теремок, весільні гуси і так далі.
Однак етнографи, фольклористи, народознавці та інші фахівці зазначають, що саме коровай залишався основним традиційним весільним символом, без якого неможливо проводити головні обрядові дії. Весільний коровай використовувався при вчиненні таких важливих дій, як благословення молодої пари, покриття нареченої, з'єднання двох родів в один загальний рід.
Менш значущі, але необхідні ритуали супроводжувалися врученням інших весільних хлібів. Для запрошення гостей на весільне торжество використовувався калач, який ще називали шишкою або гусаком.
Коровайницям - жінкам, які пекли коровай, дарувалися голубки (гуси), причому ритуал одарюваня супроводжувався відповідними піснями. При прощанні майбутніх молодят зі своїми холостяцькими або дівочими компаніями, яке передувало переходу юнака та дівчини в інший соціальний статус, використовували хліб, званий гілочкою, дівоцтвом або терном. У ритуалі комори весільний хліб оздоба (пара, караваец) застосовувався як магічний атрибут, який дає дітонародження і щастя в сімейному житті. Завершення весільного застілля супроводжувалося обрядом биття каші, для якого варилася спеціальна каша. Після весілля молода дружина вшановувала свекруху лежнем, таким же хлібом вшановував тещу молодий чоловік.

***

Одним з найбільш відповідальних весільних ритуалів був заміс весільного короваю, який символізував освячення родичами створення нової сім'ї.
Виготовлення весільного короваю відбувалося з дотриманням старовинних традицій, в певні дні тижня (п'ятниця або субота). У чиєму будинку пекти коровай, залежало від місцевих традицій. У східних областях коровай пекли в будинку нареченої. На Волині та Поділля - у родичів. В інших регіонах могли пекти у будь-якого з молодих. Зазвичай у виготовленні весільного короваю брали участь родички з обох родів, демонструючи бажання поріднитися.
Для випікання короваю запрошувалися жінки, які перебувають у вдалому, щасливому шлюбі. Зазвичай вони приносили свої продукти - сало, яйця, борошно. Кожна дія коровайниць в процесі замісу і випікання короваю мала символічне і магічне значення. Мало значення навіть кількість присутніх жінок. В одних місцевостях вважалося вдалим непарна кількість коровайниць, особливо, якщо їх виявлялося семеро. В інших місцевостях запрошували парну кількість жінок, щоб молода пара весь вік жила в злагоді.




Спільна дружна робота коровайниць символізувала єдність і нерозривний зв'язок майбутньої молодої сім'ї. Всі дії, необхідні для замішування тіста і випікання хліба, коровайниці здійснювали, будучи пов'язаними між собою рушником.
На результат їх роботи були народні прикмети: якщо коровай вийде вдалим - високим, пишним, рівним, то майбутня сім'я житиме щасливо; якщо коровай під час випікання тріснув, то молодих чекає розлука або навіть розлучення; нерівний і погано піднявся коровай віщував труднощі в новій сім'ї. Тому коровайниці для отримання вдалого короваю застосовували весь свій досвід і старання, а також впливали на нього обрядовими піснями та приказками.
Тісто, що піднялося, акуратно ставили в піч, після чого слід було провести необхідні ритуальні дії. Старша з коровайниць брала хлібну лопату і стукала нею у всі чотири стіни кухні. Решта жінок разом брали діжку, в якій до цього змушували тісто, і здійснювали з нею ритуальний танець, при якому діжку потрібно було три рази стукнути об стелю, як би показуючи, яким високим і вдалим повинен спектися коровай. На Полтавщині було прийнято розбивати діжку, в якій вимішувати тісто для весільного короваю.
Після участі у весільних обрядах коровай ставився на головне місце святкового столу та служив окрасою застілля, символізуючи щастя і достаток. Наприкінці святкування весілля коровай розрізали на частини і роздавали всім гостям і родичам.

***

Традиція випікання весільного короваю було і залишається справжнім духовним скарбом нашого народу та може бути визнана надбанням культурної нематеріальної спадщини. Нещодавно така заявка була подана жителями села Бондурівки Чечельницького району Вінніцької області.

***

Зроблю невеликий відступ. Коли я знаходжу такі факти, на думку відразу спадає: «До речі, а чому у Нікопольському районі подібні традиції не записати і не зробити їх досягненням культурної спадщини? ТОВ «ТРК «Південна зоря» готове посприяти цій корисні та важливій справі»…

***

Але повернемося до випікання короваю (місцева назва - «коровалю») у селі Бондурівці.
На випікання короваю приходять заміжні жінки (у щасливому першому шлюбі («в первині»), що мають дитину, дітей («дітні»). Кожна з них приносить до короваю щось з продуктів. Тричі просять у старости (або старшого чоловіка) благословення. Починають розчиняти тісто: в миску наливають тепле молоко, додають цукор, борошно, дріжджі, розмішують опару і ставлять її на деякий час «сходити». Як дріжджі підійдуть - опару вливають у борошно, додають жовтки, цукор, сіль, масло (олію), молоко і вимішують. Вимішане тісто ставлять у тепле місце сходити. Коли підійшло - вимішують знову, і так двічі чи тричі. Після третього вимісу жінки починають «виробляти» коровай.
Традиційно виробляють на великій круглій металевій кришці, яку присипають борошном. Більшу частину тіста скачують в довгу товсту «ковбаску» і викладають колом на кришку. В середину вкладають менше за діаметром кільце з тіста.
Далі скачують багато маленьких «ковбасок», половину яких надрізають вздовж на зразок ялинки, утворюючи зубчики з одного боку. Ці елементи викладають поперек основи короваю, чергуючи їх за формою. «Вироблений» коровай квітчають листочками, зірками, безкінечниками, голубами, ружами.
Розрізняють два види короваїв – з отвором посередині та без. У коровай з отвором при випіканні вставляють склянку, змащену маслом. Якщо коровай виробляють для молодих ? центр заповнюється ружею.
Коровай має гарно піднятися. В цей час розпалюють піч ? вона повинна добре розжаритись, дрова прогоріти. Жар з печі вигортають і «садять» коровай. В цей час ніхто не говорить, не ходить. Всі присутні мають підняти вгору руки, щоб коровай гарно піднявся в печі. Випікається годину і більше.
Коровай без отвору несуть на хустці перед молодими, що йдуть до шлюбу (до розпису, до вінчання). Його ставлять по центру стола перед молодятами. Після обряду «Покривання» коровай розрізають і роздають під час обряду «Дари».
У короваї з отвором, зазвичай, продягають хустку або рушник, з ними дружби йдуть до розпису. Такими ж короваями обдаровують усіх похресників молодих, дітей найближчих родичів, при цьому, їх «відтанцьовують»: грають музики і всі танцюють з короваями. По завершенню танцю, музики грають марш і короваї урочисто «випровожають».

***

Як пише відомий знавець українських народних традицій У.Мовна, випікання весільного короваю супроводжувалося спеціальними ритуалами і було важливою частиною весільного обряду.
З випіканням короваю пов'язано безліч повір'їв і правил. Він був обов'язковим при першому шлюбі, вдовам і вдівцям короваю не випікали. Коровайницями були жінки, щасливі у шлюбі, дівчата і вдови не допускалися, хоча при випіканні весільного печива могли бути присутні й дівчата. Весь процес від замішування тіста до випікання короваю супроводжувався спеціальними піснями. На думку М. Сумцова, коровай має ритуальне значення як жертовна страва, яка замінила ритуальну тварину (наприклад, корову – «коровай багатий, коровай рогатин»).
Обряд випікання короваю кількома жінками виглядає дуже архаїчним, відомим ще з доби Трипілля (знахідки модельок печей, статуеток жінок-коровайниць, кожна з яких виконувала певну роль в обряді випікання священного хліба). Крім короваю, випікали шишки, що були символом родючості, якими обдаровували всіх гостей.
Як весільні ритуальні атрибути випікалися й калачі та різної форми печиво (у вигляді корівок, коників, півників тощо). Таким печивом пригощали дітей.
Відоме й «Гільце» - гілка плодового або соснового дерева, прикрашена квітами, стрічками, калиною. В деяких районах, переважно на півдні, гільце обвивають тістом і запікають у печі. Протягом всього весілля гільце, що символізує дівочу красу, стоїть на столі. По закінченні весілля дружки відламують по шматочку гільця, яке ще називають «дівуванням».

***

Часто у весільних обрядах використовувався й мед. Як пише У.Мовна, «медовий» код фольклорного тексту українського весілля акцентовано простежується у коровайницьких піснях, що співають під час приготування весільного короваю.
Спочатку мед фігурує як символ солодкості й засіб номінації короваю як молодих та їх щасливого подружнього життя:

Із суботоньки на неділеньку година,
Та збиралася Хведоркова родина,
Та привезла липівку меду на коровай,
Та хвалить Бога, солодкий буде наш коровай.

У фольклорних текстах процес випікання короваю також символічно позначає створення нової реальності - перетворення дівчини в молоду жінку. Для сакрального «замісу» необхідні лише добірні й ритуально визначені продукти - «мука пшенична», «вода кринична», «яйця від старих курок» (символ плідності), «меди від ярих пчілок» (від молодої сім’ї бджіл, яка ще не роїлася; символ ритуальної чистоти):

Ой у Липі та на юлонці
Ідуть разом коровайниці,
Несуть муку все пшеничную,
Беруть воду все криничную.
Несуть яйця від старих курок,
А меди - від ярих пчілок.


Прихована еротика надає особливого колориту тим жартівливим коровайницьким пісням, які звучать вже після посадження короваю до печі. Таким, зосібна, є зразок весільного фольклору з Волині, де парубок приваблює кохану «медком», який вони питимуть удвох під яблунею (загальновідомим символом плідності):

Чом, чом не прийшов,
Як ще місяць не зійшов.
Тоді тебе принесло,
Як вже сонечко зійшло.
Прийди, прийди ти до мене,
Є гостинчики у мене...
Сядемо під яблунею,
Будем пити медок.

***

Прикрашання короваю на весілля несе особливу символіку, за традицією, безпосередньо впливає на сімейне життя молодят. Тому жінки, які вміли пекти і прикрашати коровай, особливо цінувалися: їм дарували дорогі подарунки, гроші і дуже поважали.
Форма короваю неодмінно кругла, оскільки символізує Сонце з його силою і міццю. Наші предки вірили: чим більший коровай на весіллі, тим довшим і благополучнішим буде життя молодих.
Існує повір’я: хто з молодят відкусить більший шматок короваю, той і буде головою в домі. За традицією, молодятам відрізали серединку, а все інше поділяли між дорогими гостями. Саме серединка вважалася найщасливішою, символізувала достаток та досягнення головної життєвої мудрості.
Для весільного хліба використовувалася символіка любові, фінансового благополуччя, родючості. Для цього окремо випікали головні прикраси, без яких коровай не обходився.
Як же можна прикрасити коровай? Ось кілька порад від сучасних фахівців.
Гілки з кетягами калини – атрибути любові і розуміння в сім’ї. Їх формують кондитерським шприцом, викладаючи тонкі смужки і кульки. Якщо тісто туге для шприца, скачайте вручну, як у дитинстві з пластиліну.
Колоски символізують достаток. Скачайте тонку смужку з тіста, розкачайте її качалкою, з боків зробіть надрізи не гострим ножем. Потягніть за краї, і колоски будуть опуклими.
Виноград – фінансовий добробут, родючість. Методика формування тесту та ж, що і для калини.
Коси – особливий символ, що означає єднання чоловіка і дружини. Цей елемент робить коровай пишним, розкішним, багатим. Вважається: чим пишніші коси, тим багатшим буде життя нареченого і нареченої.
Квіти і листя – додаткові елементи до грон калини та винограду. Зробити їх просто: скатайте рукою невеликі коржі, розімніть їх, притисніть качалкою. Ножем сформуйте квітку, листок. Примніть по краях пальцями, щоб надати природність виробу.
Лебідь – символ вірності. На весільному короваї будь-які птахи обов’язково мають бути в парі. Це означає щасливе сімейне життя подружжя. Щоб зробити птицю, скачайте з тіста витягнутий овал, потім пальцями викачайте верхній кінець – це шия і голова. Крила і хвіст формуйте руками, накресліть окремі пір’ячка ножем.
Важливо, щоб на короваї неодмінно були символи парності: птахи поруч один з одним, переплетені гілки, квіти, два колечка одне в іншому, місяць і сонце. Це дуже потужний оберіг для молодят.
Надайте весільному хлібові ексклюзивність, прикрасивши його іменами молодят або датою весілля. Ці елементи легко виготовити вручну з тіста.

Корисні хитрощі кулінара:

- Не додавайте цукор до елементів прикрас – так вони добре пристануть до тіла короваю і збережуть гарний однорідний тон після випікання.
- Щоб фігурка добре прилипла до короваю, легенько змастіть його водою.
- Не обов’язково випікати коровай разом з декором. Фігурки і все ліплення приліпіть до виробу за 15 хвилин до готовності. Тоді тонкі смужки не підгорять і чітко виділятимуться на тлі весільного хліба.
- Якщо змазати жовтком весь коровай разом з фігурками, виріб вийде однакового золотистого відтінку. Той, хто змаже жовтком лише тіло короваю, не торкнувшись прикраси, побачить красивий контраст. Всі елементи декору будуть добре помітні, а їхня краса стане виразнішою.


 Інна Швидка
 газета «Південна зоря»

Раніше ми писали: 

                                                

Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.
         
 
«    Февраль 2020    »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 
 
 

 
Куда пойти в Никополе на Католическое ...
...
Анонс новорічних свят у Нікополі
...
Куда пойти в Никополе на выходных?
...
Стало известно, как Никополь встретит ...
...
Стала відома програма святкування ювіл ...
...
 
 
  • Администратор 19.12.2016
    Новорічні святкування (1) / 0
    Администратор-фото
    21 грудня вистав у КЗ "НКДЦ" не буде. За детальнішою інформацією звертайтесь по телефону -  5-15-86
  • DanielDob 04.11.2016
    Никопольская молодежь отм ... (1) / 0
    DanielDob-фото
    5:1 (1:0, 0:1, 4:0). (14-, 54 ), (50), (59) . 32- . , 5 ,
  • Black_Fox 19.05.2016
    Хортинг – казачьи традиц ... (1) / 5
    Black_Fox-фото
    Никопольчане - призеры турнира
  • Надія Ткаченко 02.02.2016
    Алина Николаева- реп (1) / 20
    Надія Ткаченко-фото
    Молодчинка, Алиночка! :) Горжусь своей ученицей!
  • Администратор 22.01.2016
    У Нікополі без вісті проп ... (1) / 0
    Администратор-фото
    Нікопольський відділ поліції висловлює глибоку вдячність усім небайдужим нікопольцям, які відгукнулися на оголошення щодо зниклої 21 січня дівчинки. Завдяки пильності громадян її вдалося знайти вже на наступний день.
  • Администратор 06.01.2016
    Чайка-Любовная лирика (1) / 0
    Администратор-фото
    3 января 2016-го внезапно остановилось сердце поэтессы Ларисы Крикуненко(Чайка). Эта смерть стала полной неожиданностью для близких, родных, друзей и знакомых Ларисы Николаевны, ведь она вела активную общественную жизнь, постоянно проводила творческие встречи, где читала свои волшебные стихи и исполняла песни под бандуру и гитару. Будучи на пен ...
  • Администратор 08.12.2015
    Допоможіть врятувати житт ... (3) / 0
    Администратор-фото
    8 грудня 2015р. в обласній лікарні ім. Мечникова зупинилося сердце, ще одного нікопольського героя - Лацмана Анатолія Івановича.

  • Nadia 06.12.2015
    Допоможіть врятувати житт ... (3) / 0
    Nadia-фото
    Всем спасибо за поддержку и помощь!!! Состояние папы немного ухудшилось из-за пневмонии, кома уже 16 дней((( Еще мой "Герой" получил медаль
  • Nadia 01.12.2015
    Допоможіть врятувати житт ... (3) / 0
    Nadia-фото
    11 дней комы, н ...
  • Администратор 23.06.2015
    Нікополь зустрічав учасни ... (2) / 0
    Администратор-фото
    илья))),
    Вот ссылка на новости горисполкома,где есть репортаж о турнире.
    https://www.youtube.com/watch?v=IZFqcySUtQQ
 
 

 

 

 
 
Все права защищены © Никополь ART 2009-2019